Thursday 15 March 2012

Tolong Berprasangka Baik!

Kadang2 bila mengalami musibah, manusia sering tanpa sedar mengeluh dan berprasangka buruk pada Tuhan. Manusia menyangka Tuhan tidak adil, dan mengabaikannya. Susah untuk aku huraikan dengan lebih mendalam, sebab adakalanya 'manusia' yang dimaksudkan adalah diri kita sendiri. Itu fakta dan hakikat!! Berapa ramai manusia yang bila ditimpa ujian dan dugaan akan terus tersenyum dan berprasangka baik pada Allah.. Memang ada.. (kita termasuk dalam golongan tu ke, kalau ye,alhamdulillah)

Jadi untuk kita terus muhasabbah diri,,dan sebagai panduan untuk kita hadapi setiap langkah perjalanan hidup kita,aku tertarik dan nak berkongsi dengan satu tulisan seorang Penulis buku.,berkenaan dengan berprasangka baik adalah berbaloi. Ada seorang anak kecil yang sakit disuntik oleh doktor,lalu anak kecil ini menangis dan marah pada doktor tersebut kerana telah menyakitkannya dengan jarum. Padahal suntikan dan rasa sakit itu diperlukan untuk kesembuhan si anak. Untuk itu kita harus belajar berprasangka baik setiap kali kita peroleh musibah dan masalah. InsyaAllah disebalik apa yang menyakitkan itu ada kesembuhan dan kebaikkan bagi kita. (Syed Alwi Alatas)


Sekadar Renungan..,,Kenapa kita harus benci akan Masalah dan Kesusahan, Sedangkan ia tidak dapat dipisahkan dari kehidupan..Kenapa harus berputus asa saat mengalami Ujian dan Kepayahan hidup, Sedangkan Allah janjikan jalan keluar dan hikmahnya lebih banyak..Kenapa harus berkeluh kesah, Sedangkan apa jua Masalah yang datang ia akan berlalu jua akhirnya..






p/s nak kuat dan redha dengan setiap ujian dan dugaan. setiap yang berlaku ada hikmahnya!!






When life gives you a hundred reasons to cry, Show life that you have a thousand reasons to smile

5 comments:

Cikrosecute said...

Betul tue...jangan cepat berprasangka buruk kat orang...

hamzah ian said...

kena sabar n redha.. btul2

Arina Shamsul said...

saya suka entri ni dear :) ada nasihat dan buat kita berfikir dan tidak lalai mengingati ALLAH :)

Erah said...

hye..
come follow me and i will follow u back. =)

emarieys said...

terima kasih dtg ke blog mamaema..salam kenalan

CopyRight © Segala Yang Tercatat di atas adalah Hak Milik diarinadiaa.blogspot.com