Saturday 7 April 2012

Sakit Mata!

Dah hampir beberapa minggu aku tak update belog..sebab beberapa perkara yang membuatkan aku tak sempat langsung nak meringankan jari jemari ni menekan huruf2 di keyboard..dan fikiran aku ni tak lapang nak mengolah ayat.. **tarik nafas**

Ok.Sebenarnya si kecik ni baru sembuh dari sakit mata. Dan menjaga orang yang sakit mata terutama bagi kanak-kanak adalah sangat mencabar dari segi minda dan emosi. Yelah kan..apa lah yang budak2 sebesar ni tau nak menahan sakit..yang diaorang tau adalah merengek dan terus merengek..tak kira siang pagi petang malam. 

Sebelum aku membebel panjang lebar lagi,aku nak berkongsi sikit apa yang kita perlu tahu tentang sakit mata atau dalam saintifiknya dikenali sebagai conjunctivitis, adalah radang pada selaput luar biji mata (eyeball). Penyebab utama sakit mata ini adalah kerana jangkitan virus dan kuman (bakteria). Sakit mata ini memang mudah berjangkit pada semua peringkat umur terutama pada kanak-kanak.

Macam mana kita nak tau mata kita telah dijangkiti. Pertama, bermula dari mata merah kemudian berjangkit sebelah mata lagi. Kedua, mata akan berasa gatal. Ketiga, mata akan berasa pedih, dan berpasir. Dan tanda lain mata boleh menjadi bengkak, dan berkeruping atau bertahi mata setiap kali bangun tidur.

Rutin harian aku bila start anak sakit mata, setiap pagi aku akan bersihkan mata dia dengan tisu basah. Dan kemudian aku titiskan ubat mata yang doktor bagi. Tapi hampir seminggu memang takde kesan atau perubahan apa-apa. Jadi aku ambi keputusan untuk bawak anak ke Klinik Homopati di PKNS Bandar Baru Bangi. Untuk Pengetahuan, dan baru aku tau sebenarnya bila kita sakit mata 'Antibiotik' adalah sangat tidak diperlukan. Ok.itu satu hal. Dalam masa anak mengambil ubat homopati, aku juga titikkan mata dia dengan susu ibu. Alhamdulillah, beberapa hari selepas tu, mata dia baik.

Tapi masalah tak selesai lagi....sebab bila anak dah baik..aku dan babah dia pula yang dapat sakit mata pulak..ohh tidakk!!ujian lagi..

Memang sakit mata, amat stress dan keadaan mood pun menjadi tidak berapa stabil. Masa aku tengah update belog ni pun dalam keadaan mata yang tidak berapa elok lagi.. 2 hari lepas dah terbang RM**** dekat pakar mata..errrrr


gambar hiasan (sakit mata merah)






p/s kena baik cepat sebelum nak ber holiday ni!!!!!



When life gives you a hundred reasons to cry, Show life that you have a thousand reasons to smile

No comments:

CopyRight © Segala Yang Tercatat di atas adalah Hak Milik diarinadiaa.blogspot.com