Sunday 25 December 2011

La Tahzan

La Tahzan..Jangan Bersedih..masuk ni dah 3 kali kott aku 'khatam' baca buku ni.. korang tau kan atau pernah dengar kan tentang buku ni..sebuah buku motivasi dr DR.AIDH BIN ABDULLAH AL-QARNI..(ni salah satu gak buku motivasi yang BEST SELLER!!....

Setiap tajuk dalam buku ni memberi impak dan motivasi yang agak berkesan dalam diri aku atau mungkin orang yang dah pernah baca..SERIUS beb!

ok..ni aku nak kongsi sket diantara tajuk2 yang aku suka sangat dalam buku ni...opss..aku tak mo la taip sebijik2, aku ringkaskan dengan ayat aku sdri yang penting2 je la ek!!hehe..(malasss nak taip) Cett!!pemalasss punya orang!! 

INILAH HARI KEPUNYAAN ANDA
bila kita berpagi2 jangan kita tunggu hari petang..hari ni lah yang kita kena tempuhi bukan hari kelmarin yang dah berlalu dengan setiap kebaikan dan keburukkan!..dan bukan juga hari esok yang belum tentu akan datang..
bukan mustahil kalau hidup kita ni tinggal sehari ni je......dan bila kita rasa begitu,,hidup kita takkan koyak rabak dengan gumpalan kesedihan,keresahan dan bayangan masa depan yang penuh keraguan dan menakutkan!!
.....................sebab tu kita kena curahkan seluruh perhatian untuk hari ni dan kerja kuat..dan berazam persembahkan kualiti sembahyang yang penuh khusyuk..berzikir dengan sepenuh hati..dan keredhaan yang semua Allah berikan.., ambil berat dengan kesihatan jiwa raga dan berbuat baik pada semua orang..!

beristighfar atas semua dosa..bersiap2 untuk satu perjalanan yg jauh..dan nikmati hari ni dengan segala keriangan.. terimalah rezeki,isteri,suami,anak2,rumah,tugas,ilmu dengan penuh redha..


Marilah kita hidup hari ini tanpa kesedihan,keresahan,tanpa kemarahan..tanpa kedengkian dan tanpa kebencian....


ALLAH LAH YANG BERKUASA MEMBERI PENGGANTI
kita kena tau Alah tidak pernah mengambil sesuatu dari kita KECUALI Dia menggantinya dengan yang lebih baik.tetapi itu pun apabila kita sabar da redha dengan segala ketetapanNya,


dengan kata lain,,sesiapa yang kehilangan anak namun ia tetap berusaha untuk redha dan bersabar,maka dekat akirat nanti akan dibangunkan untuknya satu Baitul Hamd (istana pujaan)......


ALLAH..(kdg2 aku terfikir,mampukah aku untuk hadapi setiap ujian dan dugaan Allah.)..bila tengok org sekeliling ditimpa musibbah,senang je kan kita nasihat supaya bersabar, tapi bila jd kat kita......


Ya Allah, Mudah2an kita tergolong dari golongan org2 yang redha..Amin..


'Selamat Sejahtera lah kamu berpanjangan,disebabkan kesabaran kamu..Maka amatlah baiknya balasan amal kamu di dunia dulu". (Surah Ar-Ra'd:24)


ok..sebenarnya banyak lagi tajuk2 best yang boleh merawat hati dan dijadikan motivasi, tapi tak larat lak aku nak taip panjang2,walaupun da guna olahan sendiri,ringkas2 pulakk tu....hehe..so,,nanti bila2 rajin aku update lagi.............(oh ya..kalau nak 'layannn' lagi, beli satu la...BACA!! ngeeeeeeee~











When life gives you a hundred reasons to cry, Show life that you have a thousand reasons to smile

No comments:

CopyRight © Segala Yang Tercatat di atas adalah Hak Milik diarinadiaa.blogspot.com